onsdag 7 maj 2014

Intressant dag.

Idag har jag fortsatt mitt arbete på min planering men jag hade även en intressant dag på mitt jobb.
Jag jobbade på ett fritidshem där en elev uttryckte att hen tyckte det var jobbigt att måla på frihand och använde helst målarblad som man bara fyller i. Därför gav jag som förslag att eleven skulle få måla på ett stort papper precis som jag gjorde i mitt projekt. Denna utmaning antog eleven och några andra med glädje och de bestämde ett tema som blev regnskogen.
I och med projektet blev det ett besök på biblioteket för att se vilka djur som finns i regnskogen men det blev också diskussioner om annat.

Eleverna kunde på ett fantastiskt sätt uttrycka hur man målar perspektiv bland annat fast med andra ord.
Elever: "Om en elefant är långt bort blir den mindre"
"Bäcken måste bli mindre och färgerna blir ljusare ju längre bort den kommer"
"Träden kan stå bakom varandra, då ser det ut som en stor skog"

Jag känner att barn har koll på mer än vad man kan tro. De kanske inte säger att de ska måla perspektiv men de har ändå koll på hur man gör. Barnen satte igång och de deltog med glädje och lockade fler att delta.
Det blev en intressant start på ett projekt som jag ska fortsätta med under ett par dagar och jag kommer förhoppningsvis kunna lägga upp några bilder på det härliga resultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar